
· Samizdat Today - a Review 

IRENA MARYNIAK 

'I write it myself, censor it myself, print and disseminate it myself, and 
then I do time in prison for it myself!' Vladimir Bukovsky. 

A little less than 200 years ago, a respectable and well-placed Russian 
gentleman named Aleksandr Radishchev was condemned to death for 
treason and incitement to rebellion against the Imperial state. His 
offence had been to write, print and circulate 31 copies of a book 
entitled A Journey from St Petersburg to Moscow - a stinging, if 
rather pretentious, attack on the social injustices of his day. This 
draconian sentence was later commuted to 10 years' exile, but it had 
the desired result of smothering a subversive voice when it mattered. 
Effectively so, because within two years of his return from Siberia 
Radishchev had committed suicide. I 

Radishchev's story has an emblematic quality. It could represent the 
fortune which has befallen countless other Russian writers and 
publishers who tried to go their own way, and were treated by the state 
with a similar harshness. Illicit publishing in Russia has long been a 
tool for the promotion of innovative political ideas, as well as of 
national and religious views. Unofficial literature has resisted 
arbitrary governments, and a tradition of censorship which goes back 
to the early 18th century, and has provided outlets for an apparently 
irrepressible stream of independent thought: literary, political, 
philosophical and religious. And in the late 19th century it supported 
and nurtured movements which later led to social and political 
transformations of astonishing and terrifying proportions. 

The Soviet system of> censorship, establfshed after the Revolution, 
has been more pervasive and efficient than its predecessor in Tsarist 
Russia ever was. When the state body for censorship Glavlit was set up 
in 1922, it took a firm hold on the activities of writers, to a degree 

I James Billington, The Icon and the Axe (London, 1966), pp. 240-41; Charles A. Rudd, 
Fighting Words: Imperial Censorship and the Russian Press, 1804-1906 (Toronto­
Buffalo-London, 1982), pp. 19-21. 



Samizdat Today 113 

which virtually ruled out the circulation of private manuscripts until 
after Stalin's death in 1953. It was only in the mid-sixties that 
unsanctioned publishing again assumed a wider scale, and acquired 
the curious name by which it has since been known all over the world. 
Samizdat means 'do-it-yourself publishing'; it is a playful and 
challenging dig at the acronym Gosizdat, short for State PiIblishing 
House. The term caught on with a spontaneity which brought the real 
need it reflected sharply into the public eye. Within a few years it had 
perforce gained official recognition: 'This so-called samizdat', 
General Malygin of the KGB said in 1969, 'is composed at the direct 
instigation of western intelligence and is actively supported by it.' 1 

The official Soviet press has found it expedient since to reintroduce 
this line at intervals, even (to a lesser degree) under glasnost'. 

Since the spring of 1987, a flurry of relatively unimpeded samizdat 
activity has offered an apparently insatiable readership unprecedented 
variety of uncensored pamphlets, newspapers and journals. There are 
thought to be over 200 unofficial publications circulating in the Soviet 
Union at present, J about 70 of them in major cities (Moscow, 
Leningrad, Riga, Kiev, Sverdlovsk and L'viv).4 The range of views 
and persuasions expressed in them points to the concerns of a whole 
spectrum of national, political and religious groups which have 
surfaced over the past two years in all par:ts of the Soviet Union. 
Journals are being produced by the Ukrainians, the Armenians, the 
Crimean Tatars and the Latvians no less eagerly than by the Russians. 
Secessionists, Russian Nationalists and oppositionist Marxists vie for 
the attention of an ever increasing readership. 

All this is the unexpected issue of labours undertaken ten and 20 
years ago by small groups of human rights activists for which 12 years 
imprisonment or a spell of punitive psychiatric treatment was the 
likely reward. 5 It seems particularly ironic that the ideas expressed by 
so many underground writers in the 1960s and 1970s should now be 
splashed over the pages of party newspapers with scarcely a nod in the 
direction from which they originated. The more so since those who 
undertook the dangerous task of laying the foundations for glasnost' 
and perestroika are still sitting over their ancient typewriters in 
cramped flats, carrying on much as before - if, that is, they have 
recovered enough from their experience of pris<.m camp or exile so to 
do. 

'Peter Reddaway (Ed.) Uncensored Russia (London, 1972), p. 19. 
"Shackled Existence for Unofficial Soviet Press', The Times, 4 July 1988. This report 
indicates that there are at least 220 unofficial publications in circulation in the USSR. 
Vitali Abramkin, 'The Soviet Unofficial Press', Soviet Analyst, 12 October 1988, 
quotes a figure of over 300. 
4 Help and Action Newsletter, autumn 1988, p. 15. 
'See Lyudmilla Alexeyeva Soviet Dissent (Connecticut, 1985) for a full survey. 



114 Samizdat Today 

One of the most readable and authoritative samizdat journals 
currently available, Referendum, made this point in an editorial 
published shortly after its launch in December 1987. The most 
venerated heroes of our time - the Yevtushenkos, the Klimovs and, 
yes, Mr Gorbachev himself - should surely be doing time for 
anti-Soviet agitation and propaganda, Referendum suggested. What 
kind of logic is it that keeps people imprisoned who said and wrote 
under Brezhnev what official Soviet poets, film directors and the First 
Secretary of the Communist Party are publicly sayingJoday? It makes 
a mockery of liberalisation. 6 

Referendum is one of the more sophisticated unofficial journals in 
circulation. It is produced on a computer (much samizdat is still typed 
and photocopied), and this makes for greater legibility and accuracy. 
It also aims to analyse, as well as report, facts. The editor, Lev 
Timofeyev, talks of helping to 'create and develop public opinion' and 
puts an emphasis on providing competent commentary to supplement 
information. 7 

This approach is still unusual and innovative. Most of the other 
journals which have appeared since 1987 are bulletins along the lines 
of the Khronika tekushchikh sobyti (Chronicle of Current Events), a 
Moscow human rights publication which came out in the 1970s. They 
carry news reports, letters and appeals rather than objective comment. 
In that sense Timofeyev's journal has helped to break new ground. It 
has taken unofficial Soviet journalism further towards the establish­
ment of a properly independent public forum in which the most 
important issues of the day may be seriously and intelligently debated, 
without prejudice and without the token ideological genuflections 
which still litter the pages of official newspapers. 

Referendum has a print-run of about 100 copies, which is average; 
its readership is considerably wider. It appears in Moscow, yet 

'I photocopies are known to reach Leningrad and Riga. 8 'fhe 
mechanism of spreading samizdat has changed little over the years. 
Once the initial number of copies has been produced, it is still a 
question of passing them around to friends, who make copies and 
distribute them in their own circles. Sergei Grigoryants, the editor of 
another well-known independent journal, Glasnost', has described the 
conditions in which he endeavours to work: 

\ 

Every day people from across the country come to the apartment 
of a friend of ours where we do our editorial work. Telephone 
calls start at 7 o'clock in the morning and do not always end at 
one o'clock in the morning. We have no basic office equipment, 

6 Referendum No. 3, p. 1. 
'Lev Timofeyev interviewed in Index on Censorship, May 1988, p. 8. 
'Ibid. 



Samizdat Today 115 

no xerox machines, or even decent carbon paper for the 
typewriters. We experience constant interference from the 
authorities ... 9 

Journals produced in similar tircumstances vary considerably in 
shape and size. Some come as thick tomes bound in hardback, others 
are flimsy looking affairs printed on wafer-thin paper with a scarcely 
decipherable text. But it is the slimmer volumes which tend to go 
furthest. Two reach the West on a regular basis. Ekspress khronika 
(Express Chronic/e) - a weekly newspaper distributed free of charge 
in 30 towns in the Soviet Union - is regularly telephoned through to 
Paris and London where parts of it are reproduced or translated. 
Glasnost', which carries longer features and appears less regularly, 

.is published in English by the New York based Centre for Democracy 
in the USSR; translations also appear in Paris and Warsaw, a special 
edition is available in Armenian and plans have been put forward for 
selected articles to be published in Norway and Sweden. 10 

The editors of journals with regular western contacts seem to be 
particularly, though by no means exclusively, vulnerable to 
harassment by the authorities, despite their repeated but unsuccessful 
efforts to secure registration. Police raids, brief periods of detention, 
job losses, the confiscation of equipment and manuscripts, and abuse 
from the official press are frequently reported. There have also been 
incidents of beatings' and death threats from anonymous callers. 11 

There are other indications too that the authorities may be making 
concerted efforts to create disarray in the ranks of the unofficial press. 
Forged imttations of samizdat journals have been known to turn up 
on people's doormats with the post. Ekspress khronika is a favourite 
subject, and the imitation can be quite hard to distinguish from the 
original. The form and style of the paper are successfully maintained; 
thoqgh the content is likely to be different. 12 In Leningrad, official 
orga'nisations have reportedly offered support and photocopying 
facilities to unofficial publishers, through advertisements in the state 
press. Newspapers have also published articles pointing at dark areas 
in the biographies of some opposition activists and, predictably 
enough, associated them with foreign intelligence services. 13 

Probably the best publicised of these attacks appeared in the official 
newspaper Literaturnaya ga~eta in March 1988. 14 It accused Sergei 

"On the Hardships of Glasnost' , Glasnost' No. 7, p. 3. 
10 Ibid. 
"See for example 'Shackled Existence .. .', The Times, 4 July 1988 and 'Index/index 
(USSR)" Index on Censorship, June-July 1988. 
12 Abramkin, 'Soviet Unofficial Press', Soviet Analyst, 20 October 1988. 
IJ V. Trubitsyn, 'Ofitsialnaya pechat' 0 neformalakh i nezavisimoi presse', Vestnik 
Kluba nezavisimoi pechati, No. 1 (RFE/RL, Materialy samizdata, AC No. 6286). 
14 Iona Andconov,'Peshki v chuzhoi igre', Literaturnaya gazeta, 23 March 1988 .. 



116 Samizdat Today 

Grigoryants of publishing Gkisnost' with the help of funds provided 
by an intelligence network sponsored by the US government. The 
allegations were supported by material drawn from an ill-fated article 
published in The Nation shortly before, which suggested that the 
funding of the Centre for Democracy in the USSR could provoke 
accusations from the Soviet authorities that it, and the American 
version of Glasnost', were tools of the US government. 15 The article 
was reprinted by three Soviet publications and supplied ammunition 
for Literaturnaya gazeta to strike a blow from which Glasnost' had 
not recovered at the time of writing (November 1988).16 

. Of course, this kind of harassment may seem a small price to pay 
once one has spent a few years cooling one's heels in a labour camp, as 
have Grigoryants, and the editors of Ekspress khronika, Rejerendum 
and two well known Christian journals Byulleten' khristianskoi 
obshchestvennosti (The Christian Community Bulletin) and Zemlya 
(The Land).17 It could be that they see the scale of their present 
activities as a vindication of the years of enforced silence they spent in 
camps or in exile. 

Perhaps because of this memory or 'tradition' of suffering and 
oppression which samizdat evokes, many journals have been keen to 
draw attention to their association with other unofficial journals 
published in the past, and with the independent movements of the 
1960s and '70s. And although the predisposition to look back may not 
be as keen among opposition activists who are too young to have been 
involved in the dissident movement proper, it certainly affects those 
well-known figures for whom dissent, and all that it implies, has 
become a way of life. 

This awareness of a 'tradition' which is by any standards deeply 
tragic, gives Soviet samizdat a character which remains overwhelm­
ingly solemn. Of the 64 known publications listed in an information 
bulletin issued by SMOT (Svobodnoye mezhprojessional'noye 
ob'yedineniyetrudyashchikysya - Interprofessional Union of 
Workers) in July 1988, 43 were categorised as social or political 
and 17 were religious. Just two were said to be humorous. It is 
society, politics and religion rather than irreverent anti-ideological 
word-play which now, as ever, absorb the free-thinking Russian 
intelligentsia. 

"Katrine van den Heuvel and Kevin Coogan, 'US Funds for Soviet Dissidents', The 
Nation, 19 March 1988, front cover and p. 378. 
16 'Soviet Dissidents', Commentary, November 1988, pp. 16-21. 
I7Sergei Grigoryants (Glasnostj: arrested 1983, released 1987. Aleksandr Podrabinek 
(Ekspress khronika): arrested 1978, released 1983. Lev Timofeyev (Referendum): 
arrested 1985, released 1987. Aleksandr Ogorodnikov (Byulleten' khristianskoi 
obshchestvennostt): arrested 1978, released 1987. Vladimir Osipov (Zemlya): arrested 
1961, released 1968, rearrested 1974, released 1982. 



Samizdat Today 117 

Of course there are fierce differences between journals and tensions 
can run high,18 but, to their credit, many publications include 
objective reports and assessments of other samizdat journals, 
disagreements notwithstanding. In May 1988, 18 independent journals 
signed a communique agreeing to establish a Klub nezavisimoi pechati 
(Independent Publications Club) which would act as a platform to 
encourage mutual assistance. and a freer exchange of information 
between editorial groups. It would also help to resist any attempts by 
the authorities to provoke further divisions among the opposition. 
The Club, which is convened by the editor of Ekspress khronika, 
Aleksandr Podrabinek, sets out to issue a monthly bulletin which 
gives an overview of current samizdat and of the topics which are 
being raised in it. 19 

Principal Trends in Samizdat 

It would be inappropriate and impossible at this early stage to attempt 
a full survey of the range of samizdat which has appeared in the 
RSFSR, let alone in the Soviet Union as a whole, since independent 
publishing began to boom only in the early months of 1987. So far, 
only a small proportion of the material available has reached the 
West; but even that gives some indication of the directions Soviet 
public opinion and public interest have been taking. A selective glance 
at some of the journals covering social and political, or religious and 
philosophical, issues may help to outline the main trends. 

The immediate aims of most groups producing journals with a 
social or political emphasis are with the defence or extension of 
individual rights and the conservation of the natural and cultural 
environment. Their long-term intentions are more difficult to identify, 
and'lvary considerably according to the extent of their willingness to 
support or tolerate the maintenance of the one-party system. At the 
more 'loyalist' end of the spectrum. for· instance is the journal 
Obshchina (Community), produced by the Federatsiya obshchestven­
nykh klubov (Federation of Socialist Clubs), and edited· by the 
well-known, young socialist activist Boris Kagarlitsky. His group is 
dedicated to the development of alternative socialist policies for the 
Soviet Union, but he makes a very Clear distinction between his efforts 
to mobilise a grass-roots commitment to restructuring in a way which 
is essentially in line with the course adopted by the CPSU, and the 
"The samizdat journal KhronografNo. I (Moscow, 28 April 1988), records an attack 
by Boris Kagarlitsky of the Club of Social Initiatives on Glasnost' at a seminar of the 
Socialist Initiatives Group in April 1988. 
I9The bulletin is Vestnik Kluba nezavisimoi pechati, first issuecl in June 1988 in 
Moscow, and edited by Aleksandr Podrabinek. 



118 Samizdat Today 

objectives of dissidents who reject the principle of single party rule 
outright. 

Another socialist journal, Rubikon, edited in Leningrad by Igor' 
Dashkevich, is similarly critical of the bureaucracy and the leadership, 
but particularly promotes the establishment of democratic and 
independent trade unions. Its declared aim is to help build socialism in 
the form of a 'self-governing society with communal modes of 
production'.ltl 

Treading on slightly more delicate ground, the pacifist journal 
Doveriye (Trust) is pressing for the right of conscientious objection 
and alternatives to military service. It has published reports on 
Afghanistan and Armenia, and commented on chronically low morale 
in the army. It has also drawn attention to ways in which sectors of the 
official press have recently appeared to condone the system of 
punitive psychiatric treatment. 21 

The Leningrad journal Merkurii (Mercury) looks to a more forceful 
representation of public views and puts particular emphasis on issues 
connected with conservation and ecology. It is produced by the 
Kul'turnoye demokraticheskoye dvizheniye (Cultural Democratic 
Movement), known also as Epitsentr (Epicentre), an umbrella 
organisation representing a variety of groups campaigning for the 
preservation of the environment and of cultural monuments. The 
serioJusness with which its members regard their watchdog role is 
reflected in their watchword 'Claws and teeth for public opinion'. II 

The movement seems to have developed naturally from the 
widespread interest in conservation which grew up in the 1970s, and -
like a number of other oppositionist publications - Merkurii has 
looked to its origins. A special article on the subject appeared in the 
third issue drawing together some of the historical strands which led to 
the establihsment of the movement: 'The cultural movement in 

I Leningrad matured with the forces that launched revolutionary 
perestroika and are now putting it into practice ... ' The author 
comments, 'Today it has fallen in with the national process of 
democratisation and social renewal. It has been enriched by new 
objects and aims which makes it appropriate to adapt its name to the 
cultural-democratic movement.' 13 

. The main human rights journals orientated towards full political 
democratisation, are Ekspress khronika, G/asnost' and Referendum. 
Ekspress khronika was conceived in May 1987, when its editor., 
Aleksandr Podrabinek requested permission to set up a weekly 

'"Rubikon, February 1988 No. 1, p. 14. 
11 Doveriye, Moscow, September 1988. 
"Geoffrey Hosking, 'Informal Groups in the USSR', Slovo, 1988 No. 1. 
13 'Vremya ne zhdet', Merkurii, 1987 No. 3. 



Samizdat Today 119 

newspaper on a cooperative basis, dependent on public demand. The 
application was rejected on the grounds that it was not Leninist 
enough, whereupon Express khronika was launched. In the main it 
carries short reports gathered.. from about 200 correspondents 
throughout the Soviet Union, covering subjects such as the activities 
of unofficial groups, harassment and persecution by the authorities, 
public meetings, conferences and demonstrations. Glasnost' began 
along the same lines, but has increasingly carried longer features 
covering economic issues, the nationalities' problem, ecology, religion 
and literature - although later issues also include documents, reports 
from meetings, open letters and straightforward news. The intention 
is to encourage in readers the habit of democratic thinking; to assist, 
as the editors see it, in 'the development of democratic practices in 
society's consciousness'. 24 This is an object which the editor of 
Referendum, Lev Timofeyev, no doubt shares, although he has also 
given a list of more immediate aims to be pursued: the release of 
political prisoners, the reform of the criminal code and the right for 
independent groups to operate with impunity. 25 

One of the most intriguing bodies of underground literature 
circulating in Russian at present is philosophical and religious. 
Religious journals are predominantly Christian, but the character of 
each is very different, as are the assessments they make of the 
Orthodox Church hierarchy, of Mr Gorbachev and of other religious 
denominations. Their coverage of wider contemporary issues tends to 
be limited and peripheral. Instead, the focus is directed at the religious 
or often, the national, community as a unit apart from Soviet society 
as a whole, and on the need to redefine the position of that community 
towards what is still a predominantly uncomprehending world 
outside. 

Christian journals are an important source of information on the 
difficulties faced by' religious groups or individuals even under 
perestroika. They report on the quality and availability of church 
premises, on statements made by ecclesiastical leaders and by 
representatives of the lay community, and' those with a more 
philosophical or cultural emphasis also cover the preservation of the 
Russian cultural heritage, and the complex area of Russian national 
and religious thought. 

The journals which were nccessible to me for the purposes of this 
paper seemed to fall naturally into three categories: those concerned 
with Orthodox Church life, those which treat religious questions as an 
offshoot of the Russian national problem, and those with a 
predominantly ecumenical slant. The most 'institutionally' orientated 

24 Glasnost', June 1987 (English language edition) No. I, p. I. 
"Lev Timofeyev, interviewed in Index on Censorship, May 1988, p. 8. 



120 Samizdat Today 

were Nevsky dukhovny vestnik (The Neva Spiritual Herald) and 
Blagovest (A Peal of Bells). The first of these appears monthly in 
Leningrad and, like the pre-revolutionary Sankt Peterburgsky 
dukhovny vestnik (St Petersburg Spiritual Herald) to which its name 
refers, it offers an overview ·of current events in the life of the diocese 
and includes material of historical interest about it. This journal has 
given coverage to the problems connected with registering Orthodox 
communities in the Leningrad area, has commented critically on 
liturgical presentation.in churches today, and reported on theological 
conferences. Sermons, short biographies of eminent church figures, 
and reviews of other samizdat publications (religious and non­
religious) have also appeared. 

Uncharacteristic, but no less prominent for that, was one vitriolic 
article in the second issue about the subversive activities of heretical 
sectarians. The Baptists were said particularly, to be sowing confusion 
among Orthodox Christians by trying to recruit them, so exposing 
their souls to eternal damnation: The silence of the church on the 
matter was politically motivated, the author went on, by fear of 
causing offence to 'western sectarians in high office.' 26 A curious 
piece, encouraged perhaps by the sense that Orthodoxy may be losing 
its faithful to other religious groups which offer more solid 
community support and are less closely associated with the state. The 
Baptists may be the most influential religious group in Russia, after 
the Orthodox,27 and they present a particular attraction because they 
have sustained the communal spirit traditional to Russian rural life, 
which has been lost in modern Soviet cities, but remains a nostalgic 
memory to many urban inhabitants. 

Blagovest, another 'church-orientated' almanac, has appeared 
monthly since April 1988, reportedly published by a branch of the left­
wing grouping So vet po ekologii kultury (The Council for Cultural 
Ecology). 28 The review which its competitor Nevsky dukhovny vestnik 
gave Blagovest when it first appeared was none too flattering. Its 
language was dismissed as 'unctuously pompous', unnatural and 
reminiscent of the Journal of the Moscow Patriarch ate; the almanac 
was said to be aimed at youthful converts associated with the Council, 
but the review criticised the way it assumed a depth of knowledge 
about the Orthodox faith which newly received converts were unlikely 
to possess. 29 The material in Blagovest is indeed mostly reproduced 
from other journals and books which it would be comparatively easy 
for readers to acquire, and includes similarly uncontroversial 

"A. B-n, 'Zametki na pamyat", Nevsky dukhovny vestnik, February 1988 No. 2, p. 22. 
17Yevgeni Pazukhin, Zerkalo slavy, Leningrad 1988, p. 6 (published in samizdat). 
"'Obzor pechati', Nevsky dukhovny vestnik, 1988 No. 4, p. 20. 
29 Ibid. 



Samizdat Today 121 

conference reports, speeches and sermons. But unoriginality or 
unreadability notwithstanding, it is said to be issued in 300 copies - a 
strikingly large first printing for an unofficial religious journal -
which may indicate that Blagovest has outside assistance, probably 
thanks to its uncritical stance vis-a.-vis the church hierarchy. 

There were three journals with a markedly nationalistic emphasis: 
Zemlya, Russkiye vedomosti and Vybor. Zemlya (The Land) is edited 
by the historian Vladimir Osipov, well-known for his nationalist and 
religious activism since the 1960s. Osipov has served a total of 15 years 
in prison camps, and Zemlya is the continuation of a journal he began 
to publish before his arrest in 1974, just after the appearance of the 
second issue. The third issue came out 13 years later, in October 1987. 
Zemlya is an Orthodox Christian publication in the vein of the 19th 
century 'back to the soil' movement, giving emphasis to the dual 
notion of Orthodox Rus' as the Russian people's natural spiritual 
home, and the Russian land as its earthly counterpart to be wisely 
cherished and defended. Questions relating to national identity, its 
protec;tion and its corruption, carry strong priority. The third issue 
includes an address by the officially recognised writer Valentin 
Rasputin describing the corrupting consequences of a forgotten 
national past and criticising the hedonism which, he says, has filtered 
into Russia from the West. 30 

The firmness with which Zemlya has affirmed its nationalist stance 
is bound to beg questions about its relationship with the now 
notorious anti-Semitic nationalist organisation Pamyat'. Indeed 
Glasnost' demanded that this be clarified in its review of Zemlya, 31 

and a response of sorts appeared in issue No. 4, in an editorial article 
entitled 'The Position of Pamyat' on the Religious Question' . The 
author points to the organisation's defence of believers' rights and its 
support of perestroika. He supports the Pamyat' conspiracy theory 
whirh holds that the party, the Soviet press and other spheres of 
national and economic life in the Soviet Union today are controlled by 
'a mafia which has adopted the ideology of internationalism to its own 
immediate needs, so preying upon the needs of the Russian people as a 
nation' . 32 The article also draws a curious comparison between 
Pamyat' (whose members reportedly sent threatening letters to the 
editors of a number of Moscow's more liberal official journals), 33 and 

I 

JOV. Rasputin, 'Address to 12th Congress of the All Union Organisation ofthe Memory 
and Culture Society', Zemlya No. 3, as noted in Glasnost' No. 15, p. 69 (English 
language edition). . 
1I 'Press Reviews', Glasnost', No. 15, p.69 (English language edition). 
J2 'Pozitsiya Pamyati v religioznorn voprose', Zemlya No. 4, 19 January 1988. 
JJ A threatening letter from Pamyat' was received by the chief editor of Znamya, Georgi 
Baklanov and other editors of Soviet journals. See Index/index, Index on Censorship 
1989 No. 1. 



122 Samizdat Today 

the Polish Independent Trade Union Solidarity drawing a parallel 
between Solidarity's leader Lech Walesa, who was awarded the Nobel 
Peace Prize in 1983 and the leader of Pamyat' Dmitri Vasiliev, who 
has· given no indication of being anything more distinguished than a 
ranting anti-Zionist. 34 The dubious conclusion drawn is that the 
non-violent methods applied by Pamyat' and its aim of liberating the 
church from the mafia's grip will ensure the movement support not 
only from the workers but from Orthodox Christians in the Soviet 
Union and abroad. 

A more recent addition to the range of Russian nationalist samizdat 
is the journal Rossiiskiye vedomosti (The Russian Gazette), which 
began to appear in mid-1988, carrying the Russian tricolour flag 
spread over a map of the Soviet Union on the front cover. Its place of 
publication is noted as 'St Petersburg-Moscow', and the title refers 
back to the first Russian newspaper, founded in 1725 by Tsar Peter 
the Great. 

The journal seems to share some of Aleksandr SoIzhenitsyn's ideas 
on the historical role of the Russian people, and proposes .a new 
pattern of relations between the Soviet republics including greater 
regional autonomy. There is also an emphasis on the importance of 
religion for the proper organic development of the national group, 
and the ninth issue carries an article on the early Christian apocrypha 
by Vladimir Rusak, an Orthodox deacon recently released from a 
prison sentence, which he served for writing an unauthorised history 
of the Russian Church. 35 

Vybor (Choice) has a more philosophical and literary emphasis and 
has attracted attention in other samizdat journals, and the Russian 
emigre press, for the quality and originality of its writing. It publishes 
theological essays, analyses of the condition of the Russian Church, 
religious prose, poetry and literary criticism; and its editor Viktor 

_ Aksyuchits has drawn a direct line between his thinking on Russia's 
" 

spiritual vocation and that of the early 20th century Russian 
philosophers Nikolai Berdyayev and Vladimir Solov'ev. 36 The editors 
(Aksyuchits and Gleb Anishchenko) have also specifically emphasised 
that their object is to restore the link between Russian spiritual culture 
and the Orthodox tradition. 

Vybor invites contributions from a wide range of people including 
those of different denominations, non-Rus'sians and emigres. But the 

"In December 1985 Pamyal' was reportedly ejected from Moscow's Palace of Culture 
after a meeting at which Dmitri Vasiliev read from the 'Protocols of the Elders of Zion' 
(forged in the 1890s by the Tsarist secret police to discredit the Jews) calling them 'the 
still active programme of contemporary Zionism'. Geoffrey Hosking, 'Informal 
Groups in the USSR', Slovo, 1988 No. 1. 
"'Rossiiskiye vedomosti', Posev, June 1988, p. 11. 
36Viktor Aksyuchits, 'Russkaya idea', Vybor, 1988 No. 3. 



Samizdat Today 123 

national question receives special prominence, and the first issue sets 
out to open a discussion on the extreme positions recently stimulated 
by national and messianic feeling or its absolute rejection. 37. The 
section on theology and philosophy includes thoughts on some of the 
most basic and unanswerable questions raised by ·religious belief: 
creation, sin, evil and the nature of religious myth, as well as a lecture 
from Metropolitan Anthony of Sourozh, the Bishop of the Moscow 
Patriarchate in London (whose work enjoys a special popularity in the 
underground press) and a sermon from the dissident priest Fr Dmitri 
Dudko whose teaching in the 1970s attracted a huge following. Fr 
Dudko later recanted on television after spending five months in 
prison in 1980, and his own explanation of that humiliating decision 
also appears in Vybor. 38 

The broader and more ecumenical stance adopted by Vybor has 
been taken further by other groupings, which have gone out of their 
way to give priority to the cause of inter-denominational understand­
ing. Vestnik bratstva dialoga (Herald oj· the Brotherhood oj 
Dialogue), published in Moscow, is the outlet for an independent 
ecumenical peace group which aims to promote religious education -
especially among the young _. spread missionary activity and 
contribute to the protection of believers' rights. Another journal 
Chasha (Chalice) writes in an editorial introduction that it decisively 
rejects the spirit of confessional narrowness which leads 'to the loss of 
a living link between God and man', and aims to develop the tradition 
of an earlier religious and philosophical journal Prizyv (The Call) to 
expand the horizons of ecumenism. Chasha first appeared in January 
1988, giving its place of publication as 'Moscow-Leningrad-Riga' and 
unexpectedly 'Milan'. It aims to reflect issues and problems raised by 
the ecumenical movement both in the Soviet Union and abroad. 
Poetry, a definition of Quakerism and an article on rock and roll also 
get ~ look in from the start. 

One of the first (and most strident) Christian journals to be 
published since glasnost' came into its own, was Byulleten' 
khristianskoi obshchestvennosti (The Christian Community Bulletin). 
This was launched in July 1987, four months after its editor, the 
Orthodox Christian activist Aleksandr Ogorodnikov, had been 
released from prison. Although the emphasis is predominantly 
Orthodox, Ogorodnikov has been keen to emphasise his readiness to 
accept contributions from other Christian denominations and to 
encourage dialogue with non-Orthodox religious groups. The early 
issues of the journal are probably some of the least well presented 

J1' Vybor Publication Programme', Glasnost' No. 9 (English language edition), pp. 
71-2 . 
. \8 'Vybor', Byulleten' khristianskoi obshchestvennosti, No. 5, p. 164. 



124 Samizdat Today 

examples of samizdat available. They offer an enormous and 
apparently miscellaneous collection of documents (news items, letters, 
petitions, conference reports, biographies, lectures, sermons, and 
articles on religious subjects). A declaration from the editorial side 
that the journal's criteria for selection are only 'truth and 
authenticity' has left critics unmoved. Writing in Glasnost', F. V. 
Karelin was offended by the quantity of space Ogorodnikov devotes 
to material about himself, by his hyperbolic style and the attention he 
gives to western leaders (the first issue includes letters from 
Ogorodnikov to Mrs Thatcher, M. Chirac and the Russian Orthodox 
Church in the United States). 39 Another review in Nevsky dukhovny 
vestnik also indicated little sympathy either for Ogorodnikov himself, 
or for his willingness to give space to non-Orthodox matters in a 
journal which was unselective, confused and confusing}O 

Byulleten' khristianskoi obshchestvennosti has set itself a gargan­
tuan task. Its purpose, Ogorodnikov has said, is to make public the 
problems raised by religious groups throughout the country (including 
Eastern-rite Catholics in Ukraine, Catholics in Lithuania, Lutherans 
in Latvia and smaller sects in other parts of the Soviet Union); to 
bridge the gaps between them, and to draw them and· ultimately the 
church hierarchy itself into the restructuring process. The gulf 
between authority and its subjects which perestroika is just beginning 
to span, is still very much in evidence where the Orthodox Church is 
concerned. The efforts Ogorodnikov has made to embarrass the 
church hierarchy into a public recognition of the real needs of 
believers merit considerable respect, as does the attention his journal 
has paid to the need for proper legal foundations on which an 
independent church may finally be built. 

Ogorodnikov's irreverent attitude to the present church hierarchy 
has a lot in common with that of. some less avidly religious 
underground journals. Glasnost' has devoted an entire issue (No. 9) to 
the religious question, beginning with an article by Vladimir Poresh 
on the legal status of the church which also comments on the 
discrepancy between increasing openness in Soviet society and the 
continuing lack of it in church life. Poresh also complains that any 
attempt by believers to draw public attention to the church's 
difficulties (the religious upbringing of children, for instance, or the 
continuing persecution Of some priests) has been resisted on occasion 
less by the authorities than by bishops who refuse to recognise th~ 
existence of such problems. 41 

39F. V. Karelin, Glasnost', No. 10, p. 156. 
4°'ByuIleten' khristianskoi obshchestvennosti', Nevsky dukhovnyi vestnik No. 4, p. 21. 
41 Vladimir Poresh, 'A Few Words about the Status of the Russian Orthodox Church', 
Glasnost', No. 9, p. 56 (English language edition). 



Samizdat Today 125 

Bringing-tlie extent of corruption within the hierarchy into full relief 
Glasnost' (No. 13) published a series of graceless secret documents of 
unconfirmed authenticity which, the editors say, reveal 'the key 
mechanisms' of relations between the ruling church hierarchs and 
their atheist superiors. They include reports from the Council for 
Religious Affairs which indicate that in his youth Patriarch Pimen was 
twice convicted and imprisoned for desertion from the army, and that 
later, he lived using forged papers. Recorded conversations 
(presumably from KGB archives) reveal that Archbishop Alexi (now 
Metropolitan of Leningrad and Tallinn) informed upon the 
Patriarch's colourful private life. 42 Ambition, intrigue and tale­
bearing abound. 

True or not, the message behind the scandal is an urgent one. 
Underground writers feel that the church hierarchy is no less corrupt 
than the nomenklatura and that its behaviour should be made subject 
to public scrutiny like that of recently exposed Brezhnevite officials. 
The fact that a journal as institutionally and dogmatically orientated 
as Nevsky dukhovny vestnik has not condemned this view indicates 
how widely it is shared; 'the Church is i.n fact ruled by godless men' , a 
reviewer comments, 'and the hierarchs play up to them as much as 
they can, each in his own way.' 

All this suggests an awful muddle of loyalties and feelings 
among lay believers, much as in the higher echelons of the 
church itself. The need to reaffirm a strong religious identity is 
being frustrated by a distrust of church leaders and at times confused 
by the compulsion to revive a sense of national and cultural 
community. Yet it may be a sign of increasing self-awareness 
in Russian society that any tendency towards jingoism is being 
countered by groups which have taken a step back from the burning 
issue of national and religious identity, to try and clean up a very 
messy back yard and air it enough for the outside world to take 
a better look. 

There is something very encouraging about this variety of outlook. 
It was with considerable fascination, too, that I read an article by 
Grigori Pomerants in Glasnost' (No. 10) on the dangers posed by the 
resurgence of ethnic and religious divisions in the Soviet Union, which 
asked whether the religions of the Soviet pe~ple, freed from the 
restraint of government, would be able to rise to a genuinely 
ecumenical feeling. 43 Despite all evidence to the contrary, if the 
underground press is any indicator of public mood (and it might be), 

42 'On the 70th Anniversary of the Law on the Separation of Church and State', 
Glasnost', No. 13, pp. 2-9 (English language edition). 
"Grigori Pomerants, 'Through the Whirlpools', Glasnost' No. 10, pp. 2-4 (English 
language edition). 



126 Samizdat Today 

the answer would have to be yes. For even with extremist factions 
waiting in the wings, it seems to me that in the range of political 
philosophical and religious attitudes which Russian language samizdat 
now offers there may be signs of a more deeply assimilated lesson in 
democratic conduct than the Russian people have ever known before. 


