
62 

between the Bratislava vigil and this 
latest rally in Prague: the fearlessness 
of the participants. 

These recent initiatives in Czechos­
lovakia speak of the beginning of 

Chronicle 

change in society: apathy is giving 
way to public protest, and fear to 
courage. 

Compiled by members of Keston 
College staff 

Yugoslav Press on Religion 

Contemporary Christian News Ser­
vice (Aktualnosti KrScanska Sadas­
njosti). 

AKSA is a weekly Catholic news 
service published in Croatian in 
Zagreb by the organisation Contem­
porary Christianity. It includes re­
ports on items in the. Yugoslav 
secular press. 

Religious Communities and Society 

The involvement of religious commu­
nities, in particular the churches, in 
Yugoslav society has been a topic for 
debate in the media throughout the 
year. Comments by churches on the 
proposed amendments to the Yugos­
lav Constitution have provoked 
,much of that debate. A document, 
;published by the Yugoslav Bishops' 
Conference, suggesting that amend­
ments to the Constitution should 
bring it into line with Christian 
principles and provide better guaran­
tees of religious freedom received a 
negative response from some state 
officials. In an interview published in 
Oslobodjenje (Sarajevo, > 19.12.87) 
Bozo Rudez, President of the Zagreb 
City Commission for Relations with 
Religious Communities, declared that 
religious freedom was already fully 
secured by the Constitution. The 
party journal Komunist (Zagreb, 1 
and 8.4.88) printed a two-part article 

on the churches' intervention in the 
constitutional debate. The article 
focused on the document of the 
Yugoslav Bishops' Conference and 
also on documents on the same 
theme published by Iustitia et Pax 
(the Commission of the Bishops' 
Conference of Slovenia) and by the 
Synod of the Serbian Orthodox 
Church. Komunistdeclared that the 
Federal Commission for Relations 
with Religious Communities thought 
the documents an attempt to poli­
ticise religion and indirectly to inau­
gurate a multi-party system by secur­
ing the status of partner for the 
churches in government discussions. 
The ideas expressed in the docu­
ments, said Komunist, far exceeded 
the limits imposed by the Yugoslav 
Constitution. Accusations of neo­
c1ericalism and attempting to poli­
ticise religion have been directed 
against the churches, and especially 
the Catholic Church in Croatia and 
the Serbian Orthodox Church. One 
such accusation was made by socio­
logist Boris Vuskovic in an inter­
view in Nedjeljna Dalmacija (Split, 
20.12.87), (AKSA 25.12.87,15.4.88). 
Amfilohije Radovic, the new Serbian 
Orthodox Bishop of Banat, has been 
accused more than once of being 
anti-communist and a Serbian natio­
nalist. (AKSA, March and April, 
1988). 

At their meeting of 2 February 
1988 the Federal Committee for 



Chronicle 

Religious Affairs of the Socialist 
Alliance of Yugoslavia debated the 
affect of constitutional amendments 
on religious communities and the 
attempts by the churches to secure a 
greater role in society; This was 
reported the following day in many 
newspapers, amongst them Dnevnik 
(No vi Sad), Vecernje Novosti, Borba 
and Politika (all Belgrade). 

Religious believers did receive 
some support at a later Federal 
Committee meeting. At a debate in 
May Dr Esad Simic, Professor of 
Sociology at the Faculty of Philoso­
phy in Belgrade, spoke in favour of 
greater freedom for believers. Vjes­
nik (Zagreb, 11.5.88) quoted Pro­
fessor Cimic proposing that legisla­
tion concerning religion should be 
amended to outlaw any discrimina­
tion against believers, for example in 
education and journalism where cer­
tain jobs were reserved for atheists. 
Professor Cimic also suggested that 
sections of the party programme 
dealing with the religious beliefs of 
party members were out-of-date and 
should be changed. He declared that 
Marxism should not be a compulsory 
subject in secondary and higher 
education. (AKSA, 13.5.88) 

According to Vecernje Novost; 
(Belgrade, 8.10.88) the synod of the 
Serbian Orthodox Church protested 
against coverage by the media and by 
No"i Sad TV in particular of the 
so-called meetings of solidarity orga­
nised in support of changes in the 
Yugoslav Constitution in favour of 
the Serbian Republic. Novi Sad TV 
showed shots of men in priests' garb, 
who, said the synod, were not priests. 
In an article entitled 'The Priests did. 
not Deserve such Treatment'~ Poli­
tika (Belgrade, 9.10.88) agreed with 
the Synod that Novi Sad TV had 
attempted to suggest that the sup­
porters of the present leadership in 
Serbia were the 'black shirts, the 
Cetniks and priests disowned by 
the Church'. (AKSA 14.10.88 and 

63 

21.10.88) 
Whilst the churches' attempts to 

take part in political debates received 
condemnation, support was exp­
ressed for the contribution to society 
made by Christian charitable work. 
The Republican Committee for Reli­
gious Affairs of the Socialist Alliance 
of Slovenia held a debate on the 
social work of the religious commu­
nities. Although the significant con­
tribution to society made by this 
charitable work was acknowledged, 
some speakers felt that the work 
should be more clearly defined and 
regulated by law, lest social work 
become the prerogative of the reli­
gious communities. The debate was 
reported by Zagreb Radio (15.6.88), 
Slobodna Dalmacija (Split, 20.6.88) 
and Borba, (Belgrade, 20.6.88) 
amongst others, (AKSA, 24.6.88). 
Radovan Samardzic, Federal Secret­
ary for Relations with Religious 
Communities, said in an interview 
with Vecernje Novost; (Belgrade, 
24.7.88) that the law did not allow 
the churches to engage in any 
activities affecting the public life of 
society as a whole, but admitted that 
organisational shortcomings and lack 
of funds meant that many social 
institutions could not fulfil all their 
duties. There was, therefore, nothing 
wrong in allowing the churches to 
take care of some of the social 
functions; it was better than leaving 
those in need without any help 
whatsoever. (AKSA 29.7.88) 

Military Secrets Trial 

The hierarcny of the Slovene Catho­
lic Church did not remain silent over 
the arrest and trial of one conscript 
and three journalists who worked for 
the Slovene Catholic journal Druz­
ina. The four were arrested following 
an article about alleged secret plans 
for a military coup in Slovenia. The 
Bishops' Conference of Slovenia 



64 

issued a public statement, making 
general demands concerning indi­
vidual rights. Druzina published a 
statement by Archbishop Sustar of 
Ljubljana and together with Dnevnik 
(Ljubljana, 15.6.88) printed extracts 
from an interview with the Arch­
bishop broadcast on Radio Student 
(Ljubljana, 10.6.88), in which Dr 
Sustar expressed his concern about 
the arrests. Politika (Belgrade, 
18.7.88) reported the vigil held in the 
Franciscan church in Ljubljana at the 
time of the trial. Archbishop Sustar 
held a service to open the vigil, which 
was attended by several thousand 
people. (AKSA, 17.6.88, 24.6.88, 
22.7.88) In the course of a long 
interview published in the Slovene 
youth journal Mladina (Ljubljana, 
no date given), Archbishop Sustar 
mentioned that he received anony­
mous death threats because of his 
intervention on behalf of the journal­
ists and conscript. (AKSA, 12.8.88) 

Christmas Controversy 

After the controversy caused by the 
broadcast of Christmas greetings in 
1986 by Joze Smole, President of the 
Socialist Alliance of Slovenia, the 
media all over Yugoslavia gave wide 
coverage to the debate about the 

. observance of Christmas. On 17 
'November 1987 the Presidency of the 
Socialist Alliance of Slovenia de­
bated the issue. Vjesnik (Zagreb, 
13.11.87) summarised the statement 
issued after the debate to the effect 
that Christmas day would not be a 
public holiday, but that current 
legislation allowed believers to take 
the day off work if they wished, and 
that the Socialist Alliance would 
convey Christmas greetings to all 
citizens who celebrate it, in accor­
dance with the principle of religious 
freedom. The meeting was covered 
extensively by the Yugoslav media on 
12 and 13 November. (AKSA, 

Chronicle 

13.11.87,20.11.87) 
Further comment on this issue 

appeared throughout the press in the 
approach to Christmas. Nedjeljni 
Vjesnik (Zagreb, 15.11.87) printed 
the results of an opinion poll carried 
out in Slovenia two years ago, which 
revealed that 79 per cent of Slovenes 
celebrate Christmas (43 per cent as a 
religious holiday and 36 per cent as a 
traditional family holiday) and al­
most 60 per cent declared themselves 
in favour of making Christmas 
a public holiday in Slovenia. In 
another article in the same issue 
Nedjeljni Vjesnik declared that the 
debate about Christmas should not 
be treated lightly as the issue was a 
part of the Vatican's strategy of 
involving the Catholic Ch\lrch in 
Yugoslav political life. In an inter­
view in Mladost (Belgrade, 30.11.87) 
Radovan Samardzic warned that 
using the media to convey Christmas 
greetings gave Christmas the status 
of a public event, and was in line with 
the efforts of the churches to poli­
ticise religion. (AKSA, 20.11.87, 
4.12.87,11.12.87) 

Several newspapers made the point 
that any decisions about Christmas 
celebrations should take into account 
the members of non-Catholic and 
non-Christian religious communities. 
(AKSA, 27.11.87) 

In their issues of either 24 or 25 
December 1987 most of the Yugoslav 
dailies published a Tanjug agency 
report that the main daily current 
affairs programme· on Ljubljana 
Radio (23.12.87) carried Christmas 
greetings from Joze Smole addressed 
to the citizens of Slovenia in the 
name of.the Socialist Alliance Organ­
isation. Christmas greetings by Arch­
bishop Sus tar were broadcast on 
Ljubljana Radio and TV on 24 
December. Omladinski Radio 101 
(Zagreb, 24.12.87) broadcast a trans­
lation into Serbo-Croat of the full 
text of Smole's greetings to prove 
that they had been offered to 'all 



Chronicle 

citizens who celebrate Christmas 
either as a family or religious or 
simply traditional holiday' and to 
those 'who celebrate Christmas on 
different dates' (Le. Orthodox Chris­
tians). The Tanjug report had limited 
those greetings to Slovenes only. 
(AKSA 8.1.88) 

The Christmas greetings broadcast 
in Slovenia brought about some 
change in othe republics. For the first 
time Politika (Belgrade, 6.1.88) pub­
lished the Christmas and New Year 
greetings of Patriarch German of the 
Serbian Orthodox Church. This was 
announced in advance by Zagreb 
Radio on 5 January. (AKSA, 21.1.88) 

There was also wide coverage of 
actual Christmas celebrations, first in 
the Catholic and a fortnight later in 
the Orthodox areas of the country. 
Zagreb TV and Radio (25.12.87) 
broadcast Pope John Paul H's 
Christmas message, whilst all the 
Yugoslav TV centres carried a Tan­
jug agency report about the Pope's 
message. (AKSA 8.1.88) 

Borba (Zagreb/Belgrade, 26 and 
27.12.87, 29.12.87) pointed out that 
Christmas had received more cover­
age in the Yugoslav press in 1987 
than any other topic. 

Orthodox-Catholic Conflict 

The~e are still some reports of 
conflict between Serbian Orthodox 
and Catholic believers. The largely 
Serbian population of ParCiCi, a 
village near Bentcovac, Croatia, pre­
vented the start of restoration work 
on a local 12th-century church. 
Admitting that the villagers had no 
Orthodox church for worship,'poli­
tika (Belgrade, 2.2.88) blamed socie­
ty as a whole for allowing anyone to 
exploit emotions of a dubious nature 
to prevent the preservation of an 
historic building. The controversy 
was reported in a number of news­
papers, amongst them Vjesnik (Zag-

65 

reb, 6.2.88) and Slobodna Dalmacija 
(Split 6.2.88, 15.4.88, 17.4.88). 
(AKSA 12.2.88, 19.2.88, 26.2.88, 
8.4.88.) 

Controversy over the building of a 
new. Serbian Orthodox church in 
Split received wide press coverage. 
The foundation stone of the church 
was laid more than a century ago, but 
the building has not been completed. 
According to Pravoslav!je, (Belgrade 
15.4.88), the official journal of the 
Serbian Orthodox Church, the delay 
is due to the authorities in Split who 
have deliberately hindered the build­
ing process; according to Panorama 
Subotom, when the necessary build­
ing permit was granted the church 
told the local authority that they had 
insufficient funds to start building. 
NIN (Belgrade, 22.3.88) published a 
statement by Orthodox Bishop Niko­
laj of Dalmatia attacking the authori­
ties in Split for allegedly favouring 
Catholics and Muslims at the expense 
of the Serbian Orthodox community 
in the city. (AKSA, 3.6.88.) 

Ecumenism 

Both church and state appear to 
recognise the potential contribution 
of ecumenism to an improvement in 
relations between the different Yugo­
slav nationalities. In October the 
Catholic Bishops' Conference of 
Yugoslavia issued a statement refer­
ring to the tensions and difficulties 
prevailing in society. The bishops 
appealed for a genuine dialogue in a 
spirit' of mutual respect and un­
derstanding .as the only way to a 

. solution to. all the controversial 
issues. They added that the basic 
rights of every individual and every 
nation must be observed. During a 
debate of the Presidency of the 
Republican Conference of the Social­
ist Alliance of Croatia on the role 
and activities of the religious commu­
nities, one of the speakers argued 



66 

that the Alliance should investigate 
thoroug~ly and assess the political 
implications of ecumenism as a 
means of improving relations be­
tween nationalities, (Vecernij List, 
Zagreb, 12.10.88). (AKSA, 14.10.88, 
21.10.88) 

New Orthodox Cathedral 

Throughout the year progess reports 
have appeared in the Serbian press on 
the building of the new Serbian 
Orthodox Cathedral of St Sava in 
Belgrade. The building of the new 
church has undoubtedly boosted 
Serbian Orthodox morale. The weekly 
Danas (Zagreb, 12.4.88) declared in 
an article, excerpts from which were 
reprinted in Slobodna Dalmacija 
(Split, 13.4.88), that due to the 
building of the new cathedral, the 
Serbian Orthodox Church was rous­
ing itself after many years of inactiv­
ity. The Cathedral is already being 
visited by thousands of pilgrims from 

Chronicle 

all over Yugoslavia. (AKSA, 15.4.88, 
29.4.88) 

Medjugorje 

Most reports on Medjugorje have 
concentrated on the commercial ben­
efits of tourism. The fact that foreign 
tour operators have been exploiting 
the Medjugorje phenomenon to the 
full was regretted in NIN (Belgrade, 
14.8.88) and Nedjeljna Borba (Bel­
grade, 20-21.8.88) (AKSA 19~8.88 
and 26.8.88) 

There was considerable press cov­
erage of the claims by Goran Marja­
novic, a greengrocer from Split, that 
the Virgin Mary appeared to him on 
I March 1988 and promised to 
reappear again until 19 March, 
Slobodna Dalmacija, (Split, 7.3.88). 
(AKSA, 11.3.88, 18.3.88, and 25.3.88) 

Compiled by members of 
Keston College staff 

- AKSA bulletin is translated into 
English and edited by Kresimir Sidor. 

Religion in Laos 

The communist Pathet Lao victory 
of 1975 after 30 years of bitter civil 
war brought a new and alien system 
of government to this traditionally 
Buddhist country. Fears of religious 
and political persecution after the 
communist takeover led many people 
to seek refuge in neighbouring Thai­
land. This was especially 'true of the 
tribal peoples of the north of the 
country, many of whom, such as the 
Hmong, had sided more or less 
openly with the anti-communist for­
ces. Some Buddhists, however, had 
been prominent in the Pathet Lao 
forces, and monks had taken part in 

the guerrilla war as doctors and 
propagandists. 

The new government's attitude to 
religion had superficial similarities to 
that of its Indochinese neighbours, 
Vietnam and Kampuchea. * The 
country was officially atheist, and 
the gov.ernment took immediate steps 
to control religious groups. But in 
practice, life for religious believers in 
Laos has differed markedly from 

·See 'The Catholic Church in Vietnam', 
RCL Vo!. 16 No. I, pp. 80-83, and 
'Religion in Kampuchea', RCL Vo!. 16 
No. 2, pp. 169-70. 


